Filmnapló 1.
Dalok a konyhából (2003) 2004.02. 24.
norvég szatíra (feliratos)
Visszafogott eszközök és lendület, finom jellemrajzok, kellően semmilyen fazonok, jó kis skandináv rock and roll. Csendes humora – talán a felpiszkált elvárásaim miatt, vagy mert 4-en voltunk a Vörösmarty moziban – nem nagyon mozgatott át. Kicsit untam.
Az utolsó szamuráj (2003.) 2004.02.27.
amerikai-japán-új-zélandi történelmi dráma (feliratos)
Mindörökké nyál!!
Az erdei csatajelenetet az ember óhatatlanul összeveti a Gladiátoréval, és találja erőtlen – ráadásul tudatos és sematikus – utánzatnak. Gondoltam a halálra, de nem tudtam félni. Nem lettem sem erősebb, sem gyengébb.
A Katsumoto figurájának érdeme, hogy az angol nyelvtudás hozzávetőlegességén túl a sablonos, torokgyíkos (“ándzsin szan”, “Vakarimasz”) japán nagyúr képét a Farkasokkal táncoló indiánjainak familiáris keresetlensége felé próbálja meg eltolni. A kudarc oka az, hogy az indiánokkal szemben Katsumoto esetében a dramaturgia nem hagy kellő időt ahhoz, hogy magunkhoz engedjük. Így a figura ismerős helyett - a conversation-ok alatt általában -kisstílűvé és ügyetlenné válik..
A császár figurájának magatehetetlensége utáni erőre duzzanata nagyon pilledt kis deus ex machina.
Vénusz szépségszalon (1999) 2004.03.01.
francia film (feliratos)
Kedves-szomorú kamaradarab Új Évvel, bonyodalommal, happy end-del. Életszerű karakterek, átélhető helyzetek. Jót tett a filmnek, hogy a történet – a szociálpszichológiai kutakodásokban feltárt racionalitás törvényszerűségei helyett - hangulatok, néha félbetöredező jelenetek lazábban szőtt egymásutánjain keresztül áll össze.
Dogville – A menedék (2003) 2004.03.04.
francia-amerikai-dán filmdráma (feliratos)
Stilizált, mérethű település rajzolt házfalakkal, szamócással és házőrző kutyákkal. Színházi tér – legalábbis filmes viszonylatban - minimáldiszletekkel.
A stilizáltságnak ez a mozifilmek szintjén megdöbbentő foka, az érzelmektől (érzelgősségtől) mentes színészi játék és a kézikamerás felvételek együtt egy igen merész kísérletet jeleznek.
Úgy tűnik, magamba kell egy kicsit néznem, mert mindez együtt sok volt nekem: ezer meg egy éve nem mentem ki moziból (pedig egy-két okádékot láttam már), de most képtelen lettem volna végignézni elalvás nélkül.
Elveszett jelentés ( 2003 ) 2004.03.12.
amerikai-japán vígjáték
Golden Globe díjak: legjobb film, legjobb forgatókönyv, legjobb férfiszínész, valamint a legjobb eredeti forgatókönyv Oscar Díja.
A be nem teljesültség filmjei igen ritkák: az amerikai típusú katartációs dramaturgia nem engedi meg. A férfi és a nő egymásra találásának és az egymáshoz tartozás megváltó pillanatainak ismétlődő elmaradása teremti azt a feszültséget, ami Sofia Coppola filmjének energiáját adja, méghozzá akkora energia ez, amelynek lendülete képes lehet akár egészen a végéig kitartani.
Addig a végig, ahol csak egymásra talál a két szív, és ebben a pillanatban - amikor egy jó filmet elcsesz Coppola – van egy zseniális húzása: a férfi elválásuk előtt súg valamit a nő fülébe, amire a nő azt mondja, hogy “Igen, megígérem.”. Nem tudjuk, mit mondott. Nem egyszerűen csak ránk bízták. Ez már csak az ő titkuk: kizártak minket, s ezzel többek lettek, mint vászonra vetített képek. Ugyanazzal a gesztussal, amivel végérvényesen és el nem leplezhető módon nézőkké fokoztak le minket a mindentudás kiemelt nézőpontjából, ők valódi emberekké váltak. Akár egy színdarabban. Elhúzták a függönyt, amikor még zajlott az előadás.
A visszatérés ( 2003 ) 2004.03.18
orosz filmdráma (feliratos)
Remekmű… Ld. 27 perc (Anfrej Zvajincev: Visszatérés) című írást!