2010. jún 07.

Filmnapló 8.

írta: Sólyom Bátor
Filmnapló 8.

Az állomásfőnök    (2003)     2005.01.06.
amerikai filmdráma   ( feliratos )

Szerethető, kedves film ez. Kissé, de nem bántóan elnagyolt helyzetekkel, kissé, de nem bántóan elnagyolt színészi játékkal.
Ez a film három sérült emberről szól, akik egy törékeny és igazi barátságban találkoznak össze: egy Vonatok Íránt Vonzódó Törpe, egy Gyermekét Elvesztett Asszony, és egy Életteli Olasz Srác.  
A maradni lehetetlenség és a menni képtelenség feloldhatatlan helyzetétnek könnyű kézzel megrajzolt vázlata: szerethető, kedves film.


Kerülőutak                 2005.01.16.

Minden díjnyereménye ellenére legfeljebb közepes, ernyedtecske kis filmet sikerült összehozniuk a szerzőknek. És ez nem csupán az amerikai lendületű vígjátékokon való szocializálódásunk hozadéka.


Vera Drake        (2004)           2005.02.01.
angol filmdráma   ( feliratos )

A sok tablószerűen kimerevített és elvágott kép mint technika ebben a filmben fárasztóan túltengett. Ami nagyon erős tud lenni egyszer-kétszer, az hússzor már sok, elgyengíti, eloldja magát. Emiatt volt valami fényképalbumszerű ebben a filmben, ami nem tett jót neki.
Az anya figurája egy kicsit elúszott a semmibe: a figura jelentéktelensége helyett a karakter lett az.
A téma iránti érdektelenségem sem könnyítette meg a befogadási helyzetemet. Untam.


Sorstalanság           (2005)         2005.02.14.
magyar filmdráma

A történet érzelgősségét kínosan kikerülni igyekvő Koltai telibe találja a képek szirupos, nyálmeleg szentimentalizmusát. Ahol valami ettől eltérő van a filmben, azok a Kertész narrátorszövegei.
A Kövest alakító fiú mint látvány kiváló választás, általános iskolás felolvasó beszédtónusa egészen botrányos.
A könyvvel való minden összevetéstől függetlenül Koltai Sorstalansága egy tisztességes rendezői szándékkal és kísérletekkel (elvágott jelenetek, Ladányi Andrea mozgásgroteszkje a sorban, fejreállított látószögű kamera, stb…) leforgatott ócska, hatásvadász mozi. A filmes holocaust-irodalomhoz semmit nem tudott hozzáadni, sőt…


Oldboy          (2003)            2005.01.22.
dél-koreai thriller

“Tarantinóbb, mint Tarantino”, vagy valami hasonlóan balfék promóciós szöveget mondott erre a filmre Tarantino. Vélhetően. Sokan ezért nézték meg. Vagyis, nem is volt annyira balfék ez a mondat.
Talán a sajátosan keleti ritmika miatt (bár egyértelműen nyugatra szánt film ez), de nem kevés hely volt, ahol kifejezetten unalmas lett. A tarantinói dinamikából vajmi kevés mutatkozott meg ebben a filmben. A visszájáról felfejtés technikája, a végső történet bárgyúsága, a horrorirónia tarantinói jegyei valóban megjelennek a koreai munkában.
Összességében érdemes megnézni.


A belső tenger          (2004)              2005.03.08
olasz-spanyol–francia filmdráma   ( feliratos )

Végletesen érzegős volta, didaktikába hajló euthanázia védőbeszédei és az ellenérvek sunnyogó súlytalanná tétele ellenére élvezetes film, amit elsősorban - a mediterrán filmektől nem szokatlanul – az elsöprő erejű és az utolsó mellékmozdulatig hiteles figuráknak köszönhet. Talán ez, a hitelesség az, ami a legjobban jellemzi ezt a munkát: a színészek, a fotografálás, a zene hitelessége. Nem az euthanáziáról szól ez a film, hanem valami olyasmiről, aminek ez utóbbi csupán felszíni izgő-mozgása.
A szerzőknek majdnem egészen a film végéig sikerül egyensúlyoznia a szentimentalizmus még elviselhető vékony mezsgyéjén, csupán a vége felé bukik át vérgiccsbe: az autó után futó nagykamasz unokaöcs, a halál tiszta csúfságának megtörése a baleset emlékébe csúsztatással
Szépelgésre való részes alkalmatlanságom ellenére (a végétől eltekintve) egy pillanatig nem fészkelődtem a székemben, és ez jó jel.


Millió dolláros baby       (2004)       2005.03.07.
amerikai filmdráma    ( feliratos )

Adja magát a párhuzam a Belső tengerrel, hiszen itt is hangsúlyt kap az euthanázia. A párhuzam ennyi: sablonos ökölvívó sikersztori nehéz gyermekkorral, el nem vállaló edzővel, lassú összemelegedéssel, világbajnoki címmel. Kifejezetten erős, jó színészi alakítások egy pocsékszar moziért: amerikai film.


Ray                 (2004)        2005.03.14.
amerikai zenés film    ( feliratos )

Van valami nagyon izgalmas és termékeny történettelenség ebben a filmben, ami a forgatókönyvírót dicséri. A témából adódó vonzásnak ellenállva nem egy sikersztorit, vagy akár sikertelenségsztorit csináltak Ray Charles életéből. Csak úgy összevissza, hirtelen egy fellépés, egy saját turné, egy lemez, elválások, találkozások. Emészthető, mégis életszerű kavalkád.
Szokásos kiváló színészi munka: főként a Ray-t alakító Foxx zseniális.
Az általában trükk-mester teamek által hónapok alatt tökéletesített monumentállátomások helyett a filmbeli víziók egyszerűsége ritkán tapasztalt erőt és valóságosságot hoz létre.
Jó kis amerikai zenés mozi.


Bűnök         (2004)            2005.04.15.
dán filmdráma   ( feliratos )

Már-már dukumentarista hitelességgel ábrázoló, érzékenyre hangolt dogma-film. Valaminek a lehetősége és ennek a reménynek a szétesése a befogadó számára jó néhány kényelmetlen pillanatokat szerez.
E termékeny kényelmetlenség mellett van még egy: ez pedig a kézi kamerázás kellemetlensége, ami egy idő után bosszantó és modoros.
Az utóbbi évek legvalódibb dogma-filmje. Feltétlenül megnézendő.

 

Szólj hozzá

film mozi kultúra napló