2010. már 25.

Előhang egy képzeletbeli reklám rovathoz

írta: Sólyom Bátor
Előhang egy képzeletbeli reklám rovathoz

A reklám már-már bűncselekmény. Közeli rokona a lobbynak. Ha egy terméknek van két rossz és három jó tulajdonsága, akkor amennyiben csak a három jót mondom,akkor tisztességtelen vagyok. A reklámok messze túlnyomórészt tisztességtelenek.

 Arra próbálnak rávenni, hogy azt a szabadságot, amit a munkámmal szerzett pénz felhasználásának szélessége jelent, adjam fel egy bizonyos termék, vagy egy bizonyos szolgáltatás miatt.
 
A reklám butít. Mindent elvett a művészetektől, ami hatásosnak bizonyult. Ami maradt, lassan már csak a hiteles jelenlét. Minden más szépséget magába szívott és elhasznált a marketing. Család: kávéivás, közös wellness, szépség: utazási irodák, erotika: jégkrémet faszként szopogató szőkeségek. Jó emberek cigarettát és alkoholt népszerűsítenek.

Jó reklám azt gondolom az, ami igazat állít árról, amiről ír. Nem kreál, hanem megmutat. Legyen eredeti és szellemes. És persze, hatékony. A kettő össze kell, hogy függjön, különben úgyis mindegy miről beszélünk. Legyen önmagában is értékes alkotás: film vagy plakát vagy csak egy szlogen.

Ebben a rovatban a reklámon mögé is akarunk nézni, esetenként szakértők segítségével megmondani, hogy Pepsi vagy Coca, Calgon vagy Calgonit. Rákkeltő-e az Aspartam.? Meg kell-e vennem azt a valamit? Régi bölcsesség kissé kifordítva: ha dönthetsz, hogy megvedd vagy ne vedd meg, akkor ne vedd meg!

 

Szólj hozzá

média reklám kultúra irodalom érték fogyasztói társadalom