2019. aug 19.

Ki megy és ki marad? – Több színház vezetésére írtak ki pályázatot nyáron

írta: Török Ákos 11,27
Ki megy és ki marad? – Több színház vezetésére írtak ki pályázatot nyáron

A Miskolci Nemzeti Színház, a budapesti Örkény, a Budapest Bábszínház, a Kolibri Színház, a Szabad Tér Színház, a Veszprémi Petőfi Színház és a Pécsi Horvát Színház vezetője megmérettetheti magát.

Örkény Színház / jelenlegi igazgató: Mácsai Pál

Ha olyan országban élnénk, ahol egy színházigazgatói kinevezésénél elsősorban a szakmai tudás és teljesítmény számítana, akkor erre a posztra a jelenlegi vezető, Mácsai Pál lenne egyedül esélyes. Mert bár lehet azt mondani, hogy az Örkény Színház évek óta óvatos (a nagyszínpadon mindenképpen), azt nem lehet tagadni, hogy az egyik legerősebb repertoárral rendelkező budapesti teátrum, amit a nézők is így gondolnak, hiszen a legtöbb előadásra nem könnyű jegyet szerezni. Mácsai Pál a Madách Kamara önállóvá válásakor került az intézmény élére, és amit ígért, meg is tudta tenni: a sikerültebb és kevésbé sikerült, könnyű szórakozást nyújtó színházból egy mélyebb tartalmakat és izgalmasabb formákat nyújtó teátrumot hozott létre. A kiírásból, ami itt olvasható, látszik, hogy a fenntartó önkormányzat, sem ezen, sem a színház színházi nevelési kínálatán nem akar változtatni. Minimum meglepetés, még inkább botrány lenne, ha nem Mácsai Pál nyerné meg a pályázatot, feltéve persze, hogy pályázik. Márpedig az ilyen jellegű botrányoktól jó érzékkel óvakodik a kormány, amire a Vígszínház lehet a példa, ahol miután közfelháborodást okozott Balázs Péter igazgatói pozíció közelbe való kerülése, visszakoztak.

macsai_horvath_judit.jpgMácsai Pál a IV. Henrik olvasópróbáján (fotó:Horváth Judit)

Budapest Bábszínház / jelenlegi igazgató: Meczner János

Meczner János Mácsai Pálnál is régebb óta (1994) vezeti a színházát, és kollégájához hasonlóan fontos és előremutató változások történtek az igazgatása alatt. A színház a korábbiakhoz képest is több felnőtteknek készült előadást mutat be, és a színház, valamint a bábszínház közötti határvonalat is gyakrabban lépik át. Noha a repertoárjára kerülő előadásokkal még az Örkény Színháznál is kevésbé „húzogatják a regnáló hatalom bajuszát”, Alföldi Róbert rendszeresen állít színpadra náluk felnőtt darabokat, és ahogy ezt Szombathely esetén láthattuk, ez egy önkormányzati ülésen „szakmai” ellenérv lehet egy színházvezetővel szemben. A kiírás itt olvasható. 

Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház / jelenlegi igazgató: Novák János

Nem volt szándékos a fokozás, de Novák János minden eddiginél régebb óta, annak 1992-es megalakulásától igazgatja a rá bízott intézményt. Ez persze önmagában nem érv, az viszont igen, hogy a teátrum a maga három játszóhelyén jó és jobb előadásokat hoz létre szinte minden korosztály számára, miközben az ország egyik legjobb színházpedagógiai munkája zajlik a falai között. Mindezek és az után, hogy az általa és munkatársai által kialakított struktúra és színvonal nagyon munkás, amennyiben indul a posztért, gyaníthatóan a jelenlegi vezető lesz a befutó. A kiírás itt olvasható.

193_takacs_vera.jpgMeczner János és Novák János (fotó:Takács Vera)

Szabad Tér Színház / jelenlegi igazgató: Bán Teodóra

Többen is feltehetik most a kérdést, mi a szösz az a Szabad Tér Színház, mivel még sosem találkozott vele sem plakátokon, sem máshol. Higgyék el, sokan találkoztunk már vele, csak nem tudtuk, hogy így hívják! Elég ehhez annyi is, hogy a most kiírt teátrumok között messze neki legmagasabb az éves költségvetése: tavaly több mint 1,4 milliárd forint volt a bevétele. A plakátokon is ott van a nevük, csak kisbetűkkel, ők próbálják ugyanis kisebb-nagyobb sikerrel megtölteni a Városmajori-, illetve a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot, és ők szervezik a legnagyobb hazai fesztiválokat, mint a CAFe Budapest, a Budapesti Nyári Fesztivál vagy a Budapesti Tavaszi Fesztivál. (Ha lenne Budapesti Téli Fesztivál, nagy összegben fogadhatnánk rá, hogy az is az ő reszortjuk lenne.) Azt pedig, hogy a kulturális kormányzatunk számára „kedves” a jelenlegi vezetés, mi sem bizonyítja jobban, minthogy Bán Teodóra 2017-ben megkapta tőlük a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjét, de az a tény is mellette szól, hogy egy ekkora költségvetésű intézményt vezethet már évek óta. Ráadásul ő a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ vezetője is. A kiírás itt olvasható.

ban-teodora.jpgBán Teodóra

Veszprémi Petőfi Színház / jelenlegi igazgató: Oberfrank Pál

Lehet, hogy Budapestről vagy az érintett város lakóin kívül nem tűnt fel, de a vidéki színházakat (egy-két kivételtől eltekintve) a jelenlegi politikai erők „átpasszolták” velük lojális pályázóknak, nem ritkán országosan ismert színészeknek. Önmagában ez nem jelent feltétlenül értéktelenséget, ahogy ezt a kecskeméti Katona József Színház példája is bizonyítja, amelyet Cseke Péter vezet kifejezetten színvonalasan, nem csupán fedőnévként használva a „népszínház” kifejezést. Oberfrank Pál is a jelenlegi politikai kurzus alatt lett színházvezető, és jobboldali kötődését sem titkolja. Persze, ahogy ezt a Budapesti Operettszínház esete is megmutatta, néha az sem elég, ha valaki simán csak lojális a jobboldali kormányzattal, mindig jöhet valaki, aki nála is lojálisabb. Mivel nem nagyon láttam veszprémi előadást, a színház színvonalról nem tudok mit mondani, az általuk bemutatott darabok között akadnak kifejezetten izgalmasak is, de hogy ezekből milyen előadások születtek, nem tudom. A kiírás itt olvasható.

oberfrank_pal.jpgOberfrank Pál

Miskolci Nemzeti Színház / jelenlegi igazgató: Béres Attila

A vidéki színházak fent említett „átpasszolásának” egyik ellenpéldája a miskolci teátrum. Kiss Csaba és rendezőtársai 2012-ben vették át az intézmény vezetését egy, ha nem is példátlan, de a megszokottól mindenképpen eltérő művészeti vezetői konstrukcióval: egy rendezőkből, a színház koreográfusából és zenei vezetőjéből álló (jelenleg héttagú) belső testület vitatja meg közösen a művészeti kérdéseket, mely után a mindenkori igazgató hozza meg a döntéseket. Az új vezetés egy-két év alatt valódi népszínházi kínálatra cserélte le az alapvetően szórakoztató jellegű repertoárt, amelyben a nagy érdeklődésre számot tartó zenés darabok és vígjátékok mélyrétegei szintúgy jelen vannak, mint drámák vagy éppen bevállalósabb, kísérletező jellegű előadások. Béres Attila a 2012-ben érkező alkotócsapat tagja volt, majd Kiss Csaba egyik pillanatról a másikra, de nem politikai okokból történő menesztését, illetve az azutáni átmeneti időszakot követően, 2015-ben lett a teátrum igazgatója. Nem csupán az szól mellette, hogy a miskolci színház mára az ország egyik legjobb teátruma lett (nálam éppen első helyen áll holtversenyben a Radnóti Színházzal), de egyedül ő pályázott,és a szakmai bizottság egyhangúlag támogatta a pályázatát.  

5beresedv6201-898x600.jpgBéres Attila (fotó: Éder Vera)

Pécsi Horvát Színház / jelenlegi igazgató: Vidákovics Szláven

Legtöbben nem is hallottak erről a teátrumról, noha 1992-ben nyílt. A teátrum az elsők között volt, amit – miután kiderült, hogy több milliárd forintos tartozása van –, Pécs önkormányzata eladott. A 2018-ban felújított színházat és a vele járó feladatokat az Országos Horvát Önkormányzat vette meg. Vélhetően nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, nem fognak kapkodni a jelentkezők a speciális feladatokat is ellátó, nemzetiségi színház vezetéséért. A kiírás itt olvasható.  

vidakovics-szlaven.jpgVidákovics Szláven (forrás: jegy.hu)

Török Ákos

Szólj hozzá

pályázat kultpol