Ezeket a bemutatókat ajánljuk a héten
A vígjátékok és a függetlenek hete várható Bozsik Yvettel.
Kurázsi és gyerekei / Narratíva Produkció / rendezte: Kovács D. Dániel / november 20. 19 óra, Radnóti Tesla Labor, Budapest
Fura kunkorok után érkezik vissza Kovács D. Dániel a független szcénához. Amikor a Színművészeti rendezőszakos hallgatója volt, tőle és Székely Krisztától várták, hogy a költségvetési források drasztikus csökkentése miatt megroppanni látszó függetlenekből egy-két erős társulat élére állnak. Ezzel szemben Székely Kriszta a budapesti Katona rendezője lett, akinek komoly érdemei vannak abban, hogy a Katona József utcai színház még mindig a legjobbak között tud lenni. Kovács D. Dániel pedig a Vígszínházhoz került, ki nem mondva, de sokunk által sejtve, hogy majd ő lesz a teátrum új főrendezője. Egy-két rendezésével komoly próbára is tette a Pesti Színház és a Vígszínház közönségét, ám fel sem merült a neve, amikor Marton László távozni kényszerült a főrendezői posztról. Rendezett a budapesti Katonában, az Örkényben és Székesfehérváron is. Jelenleg Kovács D. Dániel nem szerepel a Vígszínház társulatának névsorában, a Színház- és Filmművészeti Egyetemmen rendezést tanít, vagyis szabadúszó, és most egy független csapattal nekivágott Brechtnek.
Kovács D. Dániel (fotó forrása: Takács Csilla / FHB Bank)
A Narratíva Csoportról vélhetően kevesen hallottak, ami nem véletlen, mivel nem egészen egy hónappal ezelőtt jelentette be létezését a fiatal rendezőkből álló friss csoportosulás. Kovács D. Dániel, Szenteczki Zita, Pass Andrea és Hegymegi Máté alkotóközösségének célja többek között, hogy komplex színházi eseményeket tudjanak megvalósítani olyan helyeken is, ahová színház nem jut el.
Kovács D. Dániel rendezése Brechten keresztül a független létformára is reflektál: „A független színházi létbe beleugró alkotóknak valami olyan hiánnyal kell elszámolni, amire a kétségbeesett dobolás egy háztetőn nem is olyan abszurd megoldás. De Kattrinjaink aláhullanak a tetőről, mi pedig húzzuk tovább a kocsinkat. Lemondások, veszteségek árán, de tovább húzzuk, és megpróbálunk örülni a fennmaradás puszta tényének. Nincsenek illúzióink afelől, hogy ebből a körből egyetlen előadás ki tudná szakítani akár az alkotókat, akár a befogadókat. A (mindenkori) rendszer működésének, és főleg a rendszerben élő egyén lélektanának szétszálazása viszont közelebb juttat minket a polémiák pontos felismeréséhez, ezáltal reflektáltabban tudunk magunkról, tetteink miértjeiről, és a szükséges következő lépéseinkről gondolkodni.”
Betörő az albérlőm / Miskolci Nemzeti Színház / rendező: Keszég László / november 22. 19 óra
A közismert és sokak által kedvelt angol film egy krimivígjáték, amely kitűnő szereposztásban kerül színpadra Miskolcon: Máhr Ágnes az idős hölgyet, Fandl Ferenc, Bodoky Márk és Harsányi Attila bandatagokat alakít. Keszég László rendezőként pedig többször is bebizonyította, hogy a könnyedebb darabok is jól szólnak a kezei között.
Rozsda avagy Minden vérünk benne szárad / Manna Produkció, Szkéné Színház / rendező: Horváth János Antal / november 22. 19 óra, Szkéné Színház, Budapest
A független előadás a Staféta pályázaton elnyert támogatás miatt tudott létrejönni. „Becky és Anna birkapásztorok. A világon semmi máshoz nem értenek, de ehhez nagyon. A sors mégis ellenük van. Családjuk eltűnik mellőlük, ki a halálba, ki a messzeségbe menekül. A legkevésbé sem számítanak arra, hogy a segítség egy sehonnan jött csavargótól érkezhet, aki megváltoztatja az életüket, pont eléggé ahhoz, hogy egy kicsit másképp lássák a földet, ami a lábuk alatt, és az eget, ami a fejük felett van” – olvasható az angol szerzőtől származó darab színlapján.
Fotó: Czikéli Anna
János vitéz / Budapesti Operettszínház / rendező-koreográfus: Bozsik Yvette / november 22. 19 óra, Raktárszínház
Különös jelenségnek lehettünk szemtanúi, amikor Kiss-B. Atilla került az Operettszínház élére: a fideszes kormánynak már nem volt elég a sima politikai lojalitás, igazi vérfideszeseket akart az intézmény élére. Az Operettszínház ugyanis korábban Kerényi Miklós Gábor művészeti vezetése és Lőrinczy György igazgatása alatt kifejezetten jól működött, ami Kerényi Marton Lászlóhoz hasonlóan kényszerű távozásával sem változott jelentős mértékben. Operettek, musicalek mellett fiatal rendezők kifejezetten izgalmas előadásai is teret kaptak benne. Hiába állt ki a társulat Lőrinczy György mellett egy operaénekes, Kiss-B. Atilla kapta meg a vezetői posztot, aki már pályázatában világossá tette, hogy vagy nincs tisztában az operett történetével, vagy nagyon nagy magyar dolgokat szeretne mondani.
Bozsik Yvette
Magvas magyar darabok színrevitelét ígérte, amiről mindenki tudja, hogy nem élnének meg a piacon, így vélhetően sokba fog ez kerülni a magyar adófizetőknek. Minden esetre a János vitéz jó választásnak tűnik, magyar is, ismerjük is és szeretjük is. Bozsik Yvette már kétes, viszont a jelenlegi politikai kurzus elkötelezettje. Nem csak azért érdemes az előadást megnézni, mert ez az új vezetés egyik bemutatkozása, de akár jó is lehet, hiszen Bozsik Yvette olyat is tud, ha mostanában nem is nagyon sikerült erről meggyőznie minket.
Tesztoszteron / Jászai Mari Színház, Tatabánya / rendező: Horváth Illés / november 23, 19 óra
Horváth Illés tehetséges fiatal, ezt a Játékszínben és egyre több helyen bebizonyította. Elsősorban a könnyedebb műfajokban jeleskedett, de a Balta a fejbe előadása megmutatta, hogy a mélyebb regiszterekre is van hallása, ha nem is olyan jó. Tatabányán a zenés macsózás alcím sejteti, hogy most a vidámságon lesz a hangsúly. Márpedig a tatabányai társulat ebben is remek tud lenni.