2010. máj 29.

Filmnapló 2.

írta: Sólyom Bátor
Filmnapló 2.

A Passió   ( 2004 )   2004.03.25.
amerikai filmdráma  (feliratos)

Üzletileg sikeres. Csupán annyira antiszemita, mint maguk az evangéliumok (ami nem kevés!!!!). Naturalisztikus és hatásvadász. Egy vélhetően jóindulattal elkövetett, súlyos tévedés.


Minden végzet nehéz   ( 2003 )  2004.04.03.
amerikai vígjáték (feliratos)

Könnyed, vidám történet két sodró aurájú főszereplővel, és egy giccses egymásratalálós hídi jelenettel. Kötelezően ajánlott film igényesebb kikapcsolódásra vágyók számára.


Nagy hal       ( 2003 )       2004.04.09.
amerikai filmdráma   (feliratos)

Egy jól megcsinált amerikai mozi a valóság valóságosságának bonyolultságáról mindenféle filozófiai teorémák nélkül, valamint egy apa és fia egymásra találásáról nem kevés patetikummal, kedves humorral, passzos karakterekkel (Steve Buscemi, Danny deVito, stb.  ) és hollywood-i érzelmekkel. Egy nem kellemetlen mesefilm felnőtteknek.
Az a Jessica Lang nagyon ott van!!!


Nem félek    ( 2003 )        2004. 04. 29.
olasz-angol-spanyol filmdráma    (feliratos)

A film a rejtvényfejtés filmje. A veremben talált gyermek félelmetes érthetetlensége ellen a kis Michele többféle megoldással küzd. Először a földalatti világ archaikus élet-halál mítoszaival, később egy maga által kitalált és megírt profán történettel a gyermekét megölni nem akaró, felvállalni nem tudó apáról, végül az újszövetségi Lázár történettel.
Salvatores finom és határozott vonásokkal jelenít meg egy kis falusi közösséget, és azon belül egy családot, mint ahogy a természeti környezet megmutatásához is kevés – helyenként már-már mesterkélt intenzitású – eszközt használ. Hatalmi harcok és megbékélések, búzamezők és madarak, szeretet és félelmek. A mesterkéltség és a természetesség kibogozhatatlan elegyében (kombájnok a búzamezőn, egy gyermek a gyermekeikért életüket adni kész falusiak börtönében) létrejön egy történés, ami bármennyire is egy egyszerű, profán kriminek látszik, amelyben egy hősies kisfiú az egész faluval szembeszállva megment egy szerencsétlen másikat, pontosan érezzük, hogy nem az. Mindenki olvasottsága, érzékenysége szerint találhat hozzá történeteket, megfejtéseket (Lázár története is igazabbnak látszik a végén, a megváltott megváltó gnosztikus toposza, születés, Orpheus, Kaspar Hauser, stb.). De ez a film nem rejtvényfejtést igényel. Az életet mutatja fel rejtvényként. Egy olyan világot, ahol nincsenek jók és rosszak, ahol nem cselekedhetünk úgy, hogy abból veszteségek nélkül jöhetünk ki. És mégis cselekednünk kell, és ha nem teszünk semmit, akkor is cselekszünk. Ha nézőként megfejtjük, vagy bölcsek leszünk, vagy balgák, mindenképpen elveszítjük ezt a mesét.
Az egész filmben van amúgy is valami meseszerű: az élet-halálszimbólumok gyakorisága, egyáltalán a mitikus motívumok gyakorisága, a képek tisztasága, hatásossága. Amit a másik oldalon a figurák összetettsége és realizmusa ellenpontoz.
Valami egészen mást jelent a megtörténtség és az igazság. Salvatori filmje igaz.


Kill Bill 1.  ( 2003 )   2004.05.05.
amerikai akciófilm   (feliratos)

Tarantinoi vérpezsgő: kliséparódia, képi humor, nyelvi humor teljes hiánya. A hatásvadászat és képi agresszió túlcsordulása valami újult jelentésmező felé.
Egy kritikus szerint, Tarantino a szarból épít palotát.
Ebben a filmjében – szemben pl. a Ponyvaregénnyel – a nagy pillanatokat deheroizáló esetlegesség tarantinoi sine qua non-jának híre sincsen. És hiányzik.


Kill Bill  2   ( 2004 )   2004.05.06.
amerikai akciófilm   ( feliratos )

Kevesebb akció, kevesebb vér. A koporsójelenet dolby-san nagyon ki volt találva!!!
A kung-fu mesteres jelenetek idültsége már-már Chan legdzsuvább filmjeit idézte.
Mivel kevesebb volt a képi esemény, sokkal nehézkesebbnek és ki nem dolgozottnak érződtek a dialógusok (ami részben lehet a fordítás hibája is).Vagyis a nyelvi bárgyúság eszköztárát nem aknázta ki a képihez mért színten a film.

 

Szólj hozzá

film mozi kultúra filmnapló