2010. jún 07.

Filmnapló 7.

írta: Sólyom Bátor
Filmnapló 7.

Young Adam       (2003)       2004.11.22.
angol-francia filmdráma   ( feliratos )

A visszafogottság, a lassúság, a történettelen pillanatok sokasága a jó dél-amerikai filmek igazságát közelíti Mackenzie filmjében. Másrészről viszont (ha nem is túl didaktikusan, de eléggé feltűnően) egy krimi apropóján keresztül a bűnbeesés és az eredendő bűn gondolatkörét járatja velünk körül a nemiség kérlelhetetlen valóságosságán keresztül. (Erre utalhat a cím is.).
A karakterek mozdulatlan maszkja mögött olyan erejű teltség érződik, ami robbanásmentesen nem is látszhat ki. Ennek a teltségnek az állandó jelenléte az, ami fenntartja a film lassúdad folyása ellenére is – a néhol elviselhetetlen - feszültséget. Tilda Swenton játékában vannak pillanatok, amikor előnyüszít belőle az a valami. Ezek a film legjobb pillanatai.
Aki thrillerre vágyik, nagyon pofára fog esni, aki csak egy jó filmre, az jól jár.


Dealer     (2004)         2004.11.22.
magyar filmdráma

Ahogy a Young Adam lassúsága és karaktereinek zártsága egy érzelmi és indulati teltség jeleiként működtek, ugyanezek a jegyek Fliegauf filmjében a végletes és megfordíthatatlan kiürültség világát festik le… a maga már csak nyomaiban színes, de hangulatában fekete-fehér fényképeivel. A tengerparti szél sivítását mintázó zene, a színtelen képek, a végtelenül lassan mozgó kamera, a főhős mozdulatlan arca, a skandáló-amatőr beszédmódok mind ezt az atmoszférát erősítik. Ugyanaz az űr ez, mint a Nincsen nekem vágyam semmi-jé, csak annak agressziókban kitörő kilátástalanságával szemben itt már a pusztításhoz kellő energia is elkopni látszik.
A film dinamikájának elviselhetőségét, az abszurd határán mozgó jelenségek jelenetekben való megmutatása van hivatva biztosítani. Helyenként átbillen ezen a vékony határvonalon, ami nagyon jót tesz a filmnek. (Nyilvánvalóan nem azért készült ez a munka, hogy kellemesen szórakozzanak a nézők.)
Fliegaufnak nagyon jó orra van ahhoz a fajta humorhoz, amikor ennek az ürességnek az abszurditása kell kilátszódjon, amit néhány jelenetben (ld. a fog-as történet) meg is mutat.
A film vége túl szájbarágós, egy túlmesélt jelenettel, egy bárgyún metaforikus képpel. Nem illik az egészhez. Ahogy a filmelőtti feliratoknál és a stáblistánál is azt éreztem, hogy a mindenáron egyénieskedés ereje hajtja.
Egészen különleges élményt adó, különleges film. Igazi ínyenccsemege.


Nézz balra, ott egy svéd!     (2003)               2004.11.26.
dán filmdráma    ( feliratos )

Egy igazán jó film lehetősége maradt benne ebben a munkában. A hagyományos dramaturgiájú vágások mellett néha olyan érzelmileg, dinamikailag oda nem illő hangulatú jelenetek kerültek egymás mellé, ami a meghökkentés termékeny élményét adta. Ezekből lehetett volna több is.
Jóféle északi alkotás ez.


A bőség földje        (2004)                2004.11.29.
amerikai filmdráma   ( feliratos )

Wim Wenders válasza szeptember 11-re. Egy paranoid férfi és egy segélymisszióban dolgozó lány közössé váló története. Valami mélyen giccses alapzenéje van a filmnek, ami a végén az egymásra találás felszíni katarzisában csúcsosodik ki.
Vélhetően saját filmemésztési problémáim gyökere a téma iránti rezonálóképességem szintjében keresendő. Az unalom egy nem kényelmes, bár nem is elviselhetetlen szintjén néztem végig.
Egy amolyan iskolás közbevetés: nyilvánvalóan jót tett volna a filmnek, hogy ha a gyanúba kevert arab származású emberekről nem derül ki egyértelműen, hogy nem terroristák, vagy akár az is jó lehetett volna, hogy ha kiderül, hogy azok. Ahogy mondják volt: attól mert valaki ellen tényleg összeesküvést szőnek, még lehet az illető paranoiás.


Himypoika – Kitűnő tanulók 
  (2003)        2004.12. 07.
finn filmdráma   ( feliratos )

A Ken Park botrányhajhászó, populárpornográf kísérlete után Siili filmjén keresztül a maga zaklatott képeivel, a meg nem mutatás erejével, a helyenként zavarbaejtő történeteivel egy a tűréshatárunkat valóban ostromló munka került elénk. Ami Bertoluccinak - néhol giccs-sekélyes lírai eszköztárral ( Álmodozók ) - nem sikerült, az sokkal inkább a finn rendezőnek. Teszi ezt annak ellenére, hogy szintén bele-beleesik a könnyebb út csábításával: még jobb lett volna, ha kevésbé emészthető.
Maga a mondandó huszonéves: a képi reprodukálhatóság és annak morális-emberies határa, az intimitás megtarthatóságának lehetősége a köz- és bel- és magántéri videókamerázott életünkben, az emlékezés és e reprodukció viszonya.
Elviselhető megalkuvásokkal elkészített, jó film erősebb lelkületű embereknek.


Csoda Krakkóban         (2004)          2004.12.07.
magyar film

Nehéz mit mondani egy filmről, amiről kijön az ember fia negyed óra után. Valami nem volt ebben, ami nélkül nem tudok ülve maradni másfél órán át.


Zsiguli            (2004)             2004.12.21.
magyar filmszatíra

A szokásos Szőke féle humor, groteszk helyzetek és figurák oknyomozó kavalkádja. Helyenként unalomba csúszó, meglepetések nélküli Szőke film.


Kávé és cigaretta         (2004)     2004.12.26.
amerikai filmszatíra  ( feliratos, fekete-fehér )

Filmetüdök egy témára: kávé és cigaretta. A filmelőzetes ígérte formabontás (fekete-fehérség, rövid jelenetek, amelyekben saját nevükkel jelennek meg a figurák, stb.) ellenére, vagy éppen ezért az utóbbi idők legnagyobb csalódása volt ez a film. A kommunikációképtelenség mint téma önmagában nem bír el nyolc-tíz jelenetet. De már kettőt sem. Talán a hatodik után jöttem ki.

 

Szólj hozzá

film mozi kultúra