A mai nap színházi ajánlatai – március 27.
Remény és emberségesség a nehéz helyzetekben, és egy kis felhőtlen szórakozás.
Tánc
Sötét, csend / Győri Balett / 17 óra, Győri Nemzeti Színház
Rodrigez Angel nevéhez illően reménnyel teli mozgóképben mutatja meg az I. világháború közösséget- és lelkeket elölő, költőien elemel világát. Aki szereti az érzékletes és esztétikus táncot, annak bizonyosan nagy élmény lesz ez az előadás a Győri Balett nagyszerű táncosaival, aki a drámát és a fekete súlyokat szereti jobban, annak maradhatnak hiányérzetei az előadás után, amiből éppen a sötétség és a súlyos csendek hiányoznak. Fernando Lázaro kifejezetten erre a darabra írt zenéje, amely megidézi a mediterrániumot is, pedig önmagában is teljes élmény.
Monodráma, báb
Apa lánya / Budapest Bábszínház / 19 óra
Pallai Mara monodrámája megtörtént eseményekből és egy valódi sorsból indul ki: Irena Sendler a német megszállás alatt Varsóban élt. 1939-től a háború végéig segítőivel több, mint 3000 hamis iratot készítettek zsidó családok számára, és több, mint 2500 gyermeket mentettek ki a gettóból. Dobozokban, szerszámosládában, mentőautók matracai közé rejtve. 1943-ban a Gestapo letartóztatta. Száz napot töltött börtönben, kegyetlenül megkínozták, de ő nem vallott semmiről. 2008-ban, 98 évesen halt meg Varsóban.
Fotó: Éder Vera
Hoffer Károly a konkrét kort kitágítva az emberiesség példázataként állítja színpadra a történetet, amelyet Pallai Mara finom játékkal tesz élővé. Háy János szövegét Gimesi Dóra írta színpadra, aki bátrabban is bánhatott volna az ollóval, többször is ismétli magát a szöveg, ami miatt az előadás túlnyúlik azon, ami érzékeny befogadóként éppen elég lenne.
Dráma
Kálmán-nap / Látókép Ensemble / 19 óra, KuglerArt Szalon
Hajdu Szabolcs korábbi színházi rendezése, az Ernelláék Farkaséknál egy egészen különös hangulatú előadás volt. Mintha ott ülnénk ezen az összejövetelen, ahol minden színészkedés nélkül mutatják meg irányvesztett kortársaink napi nyűgjeit. Ezt a vonalat viszi tovább a Kálmán-nap is: arról az életszakaszról szól, amikor a történet szereplői felismerik, hogy minden csak ismétlődés az ember életében, sok fordulat már nem várható, nincs több kockázatvállalás, őrzése van annak, ami már megvan, mert nincs idő és erő újrakezdeni.
Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya az előadásban
A történet, történetünk látszólag egyszerű, egy kis semmiség, végtelenül hétköznapi eset, apró ügy. De mi pontosan ezt a picit szeretnénk megmutatni, mert hiszünk benne, hogy ami a papíron láthatatlan, a színpadon láthatóvá válik, az apróság nagy lesz, éppen akkora méretű, ami már elég a beazonosíthatósághoz, ami tájékozódási pontokat, megerősítést, esetleg vigasztalást ad a nézőnek – írják az alkotók. És ami ennél is fontosabb, mindez valóban meg is történik előadás közben.
Komédia
S.Ö.R. (Shakespeare Összes Rövidítve) / Centrál Színház / 19 óra, Hatszín Teátrum
Aki nem reményt és nem is az emberiesség nyomasztó vagy éppen elfogadó alaphangulatát keresi, hanem egyszerűen csak jót szeretne szórakozni, annak a legjobb mai választásnak ez az immár 20 életévébe lépő előadás tűnik. Kálloy Molnár Péter, Kálid Artúr és Gáspár András egy szellemes jelenetsoron keresztül vezet minket végig Shakespeare legismertebb művein, sok humorral, finom és harsányabb poénokkal.