Sólyom Bátor blogja

Kultúra és kulturálatlanság. Ennyi.

2010. máj 16.

Konzervatívok és liberálisok

írta: Sólyom Bátor
Konzervatívok és liberálisok

 Kedvelem a liberális gondolkodású, vagyis a másikat tiszteletben tartó, a más véleményét megértő (ha el nem is fogadó) embereket, és kiver a víz a nagyon nagy Magyarországgal ábrándos, mindenki mást gyűlölő, beteg konzervatívnak nevezett jobboldali csürhétől (Fidesz, Jobbik szélsőségei; az MDF nem), akik valamiféle nemzetiségre hivatkozva sértett senki létüket próbálják mások nyakéba varrni. Sokáig azt gondoltam, hogy liberális vagyok magam is, és bizonyosan az is lehettem. Ez azonban jó fél éve már nem így van. A lehető legszélsőségesebb módon vagyok konzervatív.

A jobboldalnak igaza van abban, hogy vannak értékes dolgok és vannak értéktelenek, és abban is igaza van, hogy van mérce. Végzetesen lőnek mellé a liberálisok, ...

Tovább Szólj hozzá

közélet liberálisok értékek enciklopédia konzervatívok

2010. máj 16.

Titkot bízni valakire

írta: Sólyom Bátor
Titkot bízni valakire

Nagyon furcsa dolog a tudat: egyik pillanatban csak én tudok valamit, majd ezt amikor elmondom másnak, akkor már ő is tudja, és nem is igen teheti meg, hogy ezentúl ne tudja. Amikor egy titkunkat eláruljuk valakinek, ezt az örök életre (de legalábbis elég időre ahhoz, hogy nagy baj legyen, ha kitudódik) szóló tudatmódosítást hajtjuk végre, és ettől kezdve teljes egészében a kezében vagyunk. Mert ráadásul a titok rábízásának egyik előfeltétele a teljes bizonyosság. Vagyis, úgy mondom el, és olyan mellékkörülményekkel támogatom meg, hogy azt már visszaszívni nem lehet. „Ott voltam éjjel Nála, …”, mondod, de hozzáteszed, „összefutottam a ház előtt Sanyival.”. Vége, ezt már le lehet ellenőrizni, innen nincsen visszakozz. Vagy úgy ...

Tovább Szólj hozzá

irodalom gyermek titok enciklopédia

2010. máj 15.

Bűn és tisztességtelenség

írta: Sólyom Bátor
Bűn és tisztességtelenség

 

Móricz Zsigmond Barbárok című írásában elmesél egy nagyon egyszerű történetet. Van egy juhász, akinek van egy nyája és két kutyája, akihez odajön két másik juhász nyájastul, kutyástul, megöli ezt a juhászt, ellopja nyáját, és megöli a kutyáit. Elkapják talán csak az egyiket, a bíró halálra ítéli, ő hallgat. Majd így folytatja a bíró: „Hát, nyájajuhász kend?!”, majd a kutyák megöléséért talán 30 botütésre ítéli, amit a juhász megköszön.

Nagyon sokfélék vagyunk, és bár kevesebb, de így is rengeteg a szerep, amiket felvállalva élünk. Ki kupecként, ki zsebesként, ki papként, ki gengszterként. Élhetnénk például, Sólyom Bátorként is, de az azért sokkal strapásabb lenne: kitalálni magunkat, megtalálni ...
Tovább Szólj hozzá

kultúra irodalom bűn enciklopédia tisztességtelenség

2010. máj 15.

A Civil Rádió és a profizmus

írta: Sólyom Bátor
A Civil Rádió és a profizmus

 

Ma kellemetlen, esős idő volt, az egyetlen fogható rádióadó a Civil Rádió, ami már önmagában is mutatja, hogy ez egy amolyan „ha kell, ha nem, akkor is megy” dolog. Vagyis olyan, amely alapvetően egy piszok szar hullámhosszt kapott, amit gondolom, alig lehet fogni, amikor mindenki hallható, de szuper, amikor egyébként csak zaj van az éterben.
Bartók Béla és Balázs Béla Kékszakáll-ának egy jelenete volt hallható, majd egy középkorúnak ható nő beszélt erről-arról kellemes, de kevéssé meggyőző lendületű hangon. Megakadt, elvesztette néha a szavakat, egyszer még a fonalat is. Nem volt profi, viszont megtudhattam olyan dolgokat, amikről eddig nem tudtam, vagy nem így tudtam. És végső soron azért mégiscsak tudva szórakozni ...
Tovább Szólj hozzá

közélet kultúra irodalom médiakritika civil rádió

2010. máj 15.

A kereszt számossága

írta: Sólyom Bátor
A kereszt számossága

 

Hamvas Bélától olvastam egy zsibbasztó elmélkedést arról, hogy a kereszt miképpen mutatja fel a hármasságot. Értetlenkedésem lényege az volt, hogy a kereszt 2 darab gerendából áll, és összerakva 4 irányba mutat. Amikor keresztet vetünk, 4 pontra mutatunk. A keresztnek semmi köze a 3-hoz. Ellenben szépséges képe két ember összetartozásának, akik bármennyire is közel legyenek egymáshoz, legfeljebb egyetlen ponton találkozhatnak, egyébként széltében-hosszában elfordulnak egymáson, egymástól, és emiatt szenvednek egész életükben. Másik oldalról a négy irány nem igényel különösebb magyarázatot. A 4 szent szám, a kereszt is szent.
A kereszt szentségét lényegi-metafizikai szinten a számossága adja, történeti-világi szinten ...
Tovább Szólj hozzá

vallás kereszt kereszténység enciklopédia zsidó vallás

2010. máj 14.

Anya – apa megint csak

írta: Sólyom Bátor
Anya – apa megint csak

Egy apát megkérdeztek, hogy ha pisztolyt tartanának gyermekei fejéhez, és azt mondanák, hogy vagy választ egyet, vagy mindkettőt megölik, azt válaszolta, hogy ő képtelen lenne dönteni. Amikor ugyanennek az apának a gyerekeire fegyvert fogtak és felszólították, hogy válasszon, elvette a fegyvert, és megpróbálta lelőni a kérdezőket, majd végül, miután ez nem sikerült, főbe lőtte magát a gyermekei előtt, akiket utána lelőttek. Amikor az anyát kérdezték, hasonlóan válaszolt. Amikor a fegyver is előkerült, elkérte, és fejbe lőtte kisebbik fiát.

Tovább Szólj hozzá

irodalom anya apa szeretet enciklopédia

2010. máj 14.

Újságírónak lenni

írta: Sólyom Bátor
Újságírónak lenni

Éppen csak megszoktam, hogy kimondhatom minden szégyenkezés nélkül, hogy újságíró vagyok, és már nem is igaz.

Nem lettem régész, se állatorvos, és reklámszövegíró sem szerencsére, se rendezvénymenedzser, ja, és focista sem. Biztonsági őr lettem, majd újságíró, aztán író, végül filozófus. Milyen furcsa érzés ezt leírni, gondolni. Amikor a filozófia szakra jártam, azt gondoltam, hogy a filozófusok azok, akik az alapozó 5 egyetemi év után legalább kisdoktorit tesznek. Azt hittem, filozófusnak lenni azt jelenti, filozófiatörténetben profnak lenni. Nem igen volt filozófus az egyetem tanárai között. A diákok között már inkább. Például Gyula barátom, aki szintén vagy 8 évet lehúzott, majd diplomát már nem írt, most ...

Tovább Szólj hozzá

irodalom filozófia újságírás bölcsesség enciklopédia

süti beállítások módosítása
Mobil